T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ELAZIĞ / MERKEZ - Yıldızbağları Ortaokulu

DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR

DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR

 

Çalışmaya başlamak ve sürdürmek konusunda temel faktörlerden bir tanesi kişinin hayatı ile ilgili sorumluluk ve kararları alma konusundaki isteğidir. Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğu dış dünya ve olaylara bırakırsanız çalışmanızı ve başarınızı engelleyecek bir çok nedeniniz olacaktır.

Bir gün anneniz ve babanız size duymak istemediğiniz şeyleri söyledikleri için çalışmak istemeyeceksiniz. Bir başka gün öğretmeniniz sizi azarladığı için çalışmak istemeyeceksiniz. Bir başka gün hava içinizi karattığı için, arkadaşınızla tartıştığınız için sinemaya gitmek vb. liste uzatılabilir.

 

Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğun bütünüyle size ait olmasını istiyorsanız o zaman yukarıdaki nedenlerin hiçbiri sizin günlük programınızı uygulamanıza engel olmamalıdır.

 

Ayrıca öğrencilerin ders çalışmaya başlayamamalarının nedeni "Niçin çalışmalıyım?" sorusuna yanıt verememelerinden kaynaklanır. Her davranışın bir nedeni olduğu gibi ders çalışmanın da bir nedeni vardır. Nedensiz herhangi bir eylem gerçekleşmez. Ders çalışmanın da nedenleri öğrencinin kendisi tarafından net bir biçimde ortaya konmalıdır.

 

Ders çalışmak,aslında istenen bir davranış değildir. Hangi öğrenci ders çalışmanın, televizyon seyretmekten, gezmekten, eğlenmekten, keyfine göre hareket etmekten daha zevkli olduğunu söyleyebilir ki ? Öğrencilerin çoğu ders çalışmaktan hoşlanmaz. Onu sadece yapılması zorunlu olan bir davranış olarak algılar. İnsanlar psikolojik olarak tüm davranışlarını istedikleri yöne doğru yönlendirirler. Hiç kimse istemediği, zevk almadığı bir işi severek yapamaz. Hele bir de ders çalışmama gibi bir tercihi varsa bu tercihini hep çalışmamaktan yana kullanır. İşin doğrusu ders çalışmama gibi tercihi olduğunu düşünür.Aslında böyle bir tercih söz konusu değildir.

 

Fakat birçok öğrenci çalışma isteğinin ortaya çıkması için "İlham" gelmesini bekler. Oysa "İlham" yapılması istenen davranışlar için gelir. İnsanlar yapmak istediklerini önce düşünürler ve kafalarında sürekli olarak yoğururlar. Bu düşünceler bilinçaltına atılır. Bilinçaltı otomatik bir pilot gibi devreye geçer. Biz diğer davranışlarla meşgul olurken o çözüm üzerine sıkı biçimde yoğunlaşır ve çözümü bulur. Böylece "İlham" ortaya çıkmış olur. Ders çalışmak istenen bir davranış olmadığı için ilham gelmesini beklemek yanlıştır. 

 

Öğrenciler sabırla ilhamın gelmesini beklerler,ilham inatla ortaya çıkmamak için uğraşır. 

 

Birçok öğrencinin yanılgısı önce ilhamın geleceğini sonra da ders çalışma isteğinin oluşacağını sanmasıdır. Bu yüzden çalışma isteği bir türlü uyanmaz. Çalışmaya isteksiz başlandığı için sık sık ara verilir. Hayallere dalınır. Öğrenci kendisini çalışmaya veremez. Bedensel olarak kitapların yanında olsa bile zihinsel olarak oralardan çok uzaklarda yaşar,gezer,tozar. 

 

Vücudunuzu ders çalışmaya önce bedensel olarak da hazırlamalısınız. İstenmeyen sıkıcı bir davranış gerçekleşmeden önce genellikle bacaklar dizlerden kırılmaya, sırt eğilmeye, omuzlar çökmeye ve vücut coşkulu halini kaybetmeye başlar. Vücuttaki canlılık yerini bıkkınlığa ve isteksizliğe bırakır. Beyin de vücudun şekline göre davranışa duygusal bir boyut kazandırır. Bu süreçler sonunda oluşan beden duruşunda isteksizlik ön plana çıkar, öğrenci ders çalışmaya henüz başlamadan çalışma isteği kaybolur. Bu durumda çalışmaya başlasanız bile bir süre sonra isteksiz oluşunuzdan çalışmaya son verirsiniz. Vücudu coşkulu bir duruma getirmeniz gerekir. Dik bir duruş, alınan birkaç derin nefes, biraz gülümseme bunu sağlayabilir. Bu durumda beyne yapılacak olan davranışa istekli olunduğu mesajı gider. Beyin gelen bu mesaja göre ders çalışma davranışına olumlu bir duygusal boyut kazandırır.

 

Davranışların ortaya çıkması iki yolla olur. Kişi önce bir eylemi yapmak ister, zihninde o eylemi tasarlar. Sonra düşündüklerini harekete geçirerek eylemi gerçekleştirir. Bu süreç daha çok isteyerek yapılan davranışlar içindir. İstenmeyen davranışlarda ise önce harekete geçilir. Sonra eylemi yapma isteği uyanır. Bu durumda ders çalışma davranışı da iki yolla gerçekleşir. Önce ders çalışmaya başlayın. Sonra onu zaten seveceksiniz ve devam ettireceksiniz.. 

 

Çalışma isteğini uyandırmak için çalışmaya başlayın ve bunu sürdürmeye çalışın. Bir süre sonra ders çalışmayı severek yapmaya başlayacaksınız. Fakat sevme konusunda çok acele etmeyin. Önce bir gün düzenli çalışmayı başarmayı hedefleyin. Çalışmayı düşünce olarak kabulleniyorsak ,ama ders çalışmaya başlayamıyorsak,o zaman sıkılsak bile dersin başına oturacağız ve düşüncemizin derse karşı nasıl olumlu bir duruma geldiğini göreceğiz.Düşünceyle davranışı başlatamıyorsak,davranışla düşüncemizi değiştirebiliriz.Bu düzenli çalışmayı aksatmadan yaparsanız artık ders çalışmak sizin için zevksiz ve sıkıcı bir uğraşı olmaktan çıkar.Davranışlarınız duygularınızı etkileyerek ders çalışmaktan zevk almaya başlamanızı sağlar. Ders çalışmayı istenmeyen bir davranış olarak algılamaktan çok onu gelecekteki hedeflerinize ulaşmak için yapılması gereken koşullardan birisi olarak görmelisiniz.Böylece ders çalışma konusunu olumlu bir çerçeve içine almış olursunuz.

 

İnsanın maddi-manevi her konuda başarılı olması çalışmasına bağlıdır.

 

-"Suyu düşünmek susuzluğu gidermez."

 

-"Odunu düşünmek insanı ısıtmaz."

 

Bu örnekler gibi,insanın bir şeyi sadece düşünmesi ve istemesi de,insanı hedefine ulaştırmaz.

 

Başarı için:

 

-İnanmak,

 

-Gayret etmek,

 

-Etkili çalışmak,

 

ve uyulması gerekli olan tüm koşullara uymak gerekir.

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.01.2014 - Güncelleme: 22.12.2023 09:46 - Görüntülenme: 2748
  Beğen | 6  kişi beğendi